تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 476 |
تعداد مقالات | 4,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,291,390 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,344,518 |
الگودهی در تربیت بر اساس شاخصهای شخصیتی شهید سلیمانی با تأکید بر دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 دی 1402 | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/esi.2024.245004.1654 | ||
نویسندگان | ||
زهرا نجفی منش1؛ مریم برهمن* 2 | ||
1دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2گروه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
چکیده | ||
بهره مندی از الگو یکی از عوامل موثر در تربیت انسان است. الگوهای شایسته تاثیر مطلوب و ماندگاری در ابعاد مختلف وجودی شخصیت افراد برجای می گذارند. هدف پژوهش حاضر،بررسی شاخصهای شخصیتی شهید قاسم سلیمانی با تاکید بر دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی، جهت الگودهی در تربیت می باشد. پژوهش از لحاظ رویکرد کیفی بوده و تحلیل داده ها نیز تحلیل محتوای کیفی از نوع استقرایی است. در این راستا بیانات مقام معظم رهبری درباره شاخصهای شخصیتی سردار سلیمانی بررسی و در قالب مولفه های مختلف قرار گرفت. یافته ها حاکی از آن است که شاخص های شخصیتی ایشان را ذیل چهار ساحت کلی می توان طبقه بندی نمود: ساحت تربیت عقلانی شامل مولفه های فکر ، منطقی بودن ، بادرایت و باهوش بودن ، ساحت تربیت اعتقادی و عبادی شامل مولفه های اخلاص و صدق و دوری از تظاهر و ریا، پیروزی درونی، حفظ تقوا و معنویات دفاع مقدس در سالهای بعد، شهادتطلبی و مجاهدت ، ساحت تربیت اجتماعی، سیاسی و انقلابی شامل مولفه های دشمنشناسی و بیپروا از دشمن، وفادار به اسلام و انقلاب، انقلابی گری،تربیتشده برجسته اسلام و مکتب امام خمینی(ره)، روحیه تعاون، خنثی کننده نقشه های دشمنان، تعلیم دهنده مقاومت، جهاد گری بزرگ و ساحت تربیت اخلاقی ورفتاری شامل مولفه های شجاعت، نماد امید و اعتمادبهنفس، تلاش بیوقفه در طول سالیان خدمت، ایثار و فداکاری، مراقب حفظ جان انسانها و عدم تعدی به آنها و شاخصه کل نگر که در این شاخص ساحت های مختلف تربیت اعم از تربیت شناختی ، عقلانی ، تربیت اعتقادی عبادی، تربیت اجتماعی، سیاسی، انقلابی و تربیت اخلاقی ، رفتاری در یک نظام متحد، منسجم و یکپارچه قرار می گیرند . لذا ایشان در ابعاد بینشی، گرایش و کنشی الگوی تربیتی شایسته تاسی می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
الگودهی؛ شاخص های شخصیتی؛ شهید سلیمانی؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Modeling in education based on the personality indicators of Martyr Soleimani with emphasis on the view of the Supreme Leader of the Islamic Revolution | ||
نویسندگان [English] | ||
zahra najafimanesh1؛ Maryam Brahman2 | ||
1allame uni | ||
2Department of Philosophy of Islamic Education, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University | ||
چکیده [English] | ||
Benefiting from role models is one of the effective factors in human education. Competent models leave a favorable and long-lasting effect on the various existential dimensions of people's personality. The aim of the current research is to examine the personality indicators of martyr Qassem Soleimani, emphasizing the view of the Supreme Leader of the Islamic Revolution, in order to set an example in education. The research has a qualitative approach and has been done with an analytical-inferential method. Data analysis is qualitative content analysis of inductive type. In this regard, the Supreme Leader's statements about Sardar Soleimani's personality indicators were analyzed and put into various components. The findings indicate that their personality indicators can be classified under four general areas: the area of intellectual education including the components of thinking, being logical, tactful and intelligent, the area of religious and devotional education including the components of sincerity and honesty and Avoiding pretense and hypocrisy, internal victory, maintaining piety and spirituality of holy defense in the following years, seeking martyrdom and striving, social, political and revolutionary education including elements of hostility and recklessness of the enemy, loyal to Islam and the revolution, revolutionary, eminently trained Islam and the school of Imam Khomeini, the spirit of cooperation, neutralizing the plans of enemies, teaching resistance, great jihad and the field of moral and behavioral education including the components of courage, a symbol of hope and self-confidence, continuous effort during years of service, self-sacrifice and sacrifice. , taking care of preserving human lives and not violating them, and a holistic indicator that in this indicator, different areas of education, including cognitive, intellectual, devotional education, social, political, revolutionary and moral education, behavior in a unified, coherent system And they are integrated. Therefore, he is a worthy educational model in terms of insight, orientation and action | ||
کلیدواژهها [English] | ||
modeling, Personality indicators, Shahid Soleimani, Supreme Leader of the Islamic Revolution | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 76 |