تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 477 |
تعداد مقالات | 4,073 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,297,296 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,348,576 |
الگوی مدرسه اسلامی حکمت از منظر دلالت های تربیتی عقل | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 بهمن 1402 | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/esi.2024.245545.1711 | ||
نویسندگان | ||
رحمت اله مرزوقی1؛ سجاد رضاییان* 2 | ||
1استاد بخش مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه شیراز | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، بخش مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
چکیده | ||
در جهان بینی اسلامی به پرورش جنبه های عقلانی در ساماندهی به نظام فکری و ایدئولوژی انسان اهمیت زیادی داده شده است، لذا گفته می شود که یکی از مهمترین ویژگیهای تعلیم و تربیت اسلامی تکیه بر عقل و تأکید بر پرورش بعد عقلانی است. هدف این پژوهش، بررسی عقل و دلالت های تربیتی آن در ابعاد مبانی، مبدأ، مربی، متربی، مواعظ و اصول، محیط، منابع، موانع، مسیر، مرکب، میل، معرفت، مجاهدت، ممارست، مقاصد، منازل، مراحل، معیار و ملاک، محاسبه و ارزیابی، معینان و مشوقان، متد (روش)، محتوا، محصول و فراورده ها که تحت عنوان بیست وسه میم تعلیم و تربیت نامیده می شوند، است. این پژوهش کیفی از نوع توصیفی- تحلیلی است. جامعه این پژوهش، شامل آیات در ارتباط با موضوع و سایر اسناد مرتبط با این حوزه در قالب کتاب و مقاله است. بر اساس یافته های پژوهش در مدرسه اسلامی حکمت، تربیت متربیان باید با تمرکز بر پرورش تمام ابعاد عقل شامل عقل پرسشگر، کنشگر و پرستشگر باشد تا در سایه این پرورش مطابق با آموزه های الهی، حرکت زندگی در مسیر زندگی حکیمانه قرار گیرد. تعریف و تبیین عناصر بیست وسه گانه مذکور می تواند الگوی مدرسه اسلامی حکمت را ساماندهی نماید، بگونه ای که رهیافتی عملی و اجرایی نیز در پی داشته باشد. بهره گیری از این الزامات می تواند انسان را در مسیر تربیت یاری و هدایت نماید؛ بنابراین این الزامات می تواند راهگشای والدین، معلمان، مدیران، متخصصان و سایر دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدرسه اسلامی حکمت؛ دلالتهای تربیتی؛ پرورش عقل؛ الگو | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The pattern of wisdom Islamic school from the viewpoint of the educational implications of intellect | ||
نویسندگان [English] | ||
Rahmatollah Marzoughi1؛ سجاد رضاییان2 | ||
1Professor of Educational Management and Planning, Faculty of Psychology and Educa-tional Sciences, Shiraz University. Shiraz. Iran. | ||
2PhD student in Educational Management, Faculty of Psychology and Educational Scienc-es, Shiraz University, Shiraz, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The Islamic worldview has paid great attention to the development of rational aspects in organizing the human intellectual and ideological system. Therefore, reliance on intellect and emphasizing the development of the intellectual dimension are the most important features of Islamic education and training. The present study aimed to investigate intellect and its educational implications in dimensions, namely foundations, origin, teacher, trainer, sermons and principles, environment, resources, obstacles, path, roadster, desire, knowledge, struggle, practice, destination, homes, stages, criteria, calculation and evaluation, supporters and incentives, methods, content, and products that are called twenty-three dimensions of education. This qualitative research is of a Descriptive-Analytical. The research population included all Quranic verses related to the research topic and other related documents in the form of books and articles. Based on the findings of the research in the wisdom Islamic school, the education of educators should focus on nurturing all dimensions of intellect, including questioning, acting, and worshipping, so that in the shadow of this education, according to the divine teachings, the movement of life towards a wise path. Defining and explaining the twenty-three mentioned elements can organize the Pattern of the wisdom Islamic school in a way that also has a practical and executable approach. Utilizing these requirements can help guide and assist individuals in the path of education; therefore, these requirements can be a guide for parents, teachers, managers, experts, and other stakeholders in the education system. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Islamic school of wisdom, educational implications, Intellectual education, pattern | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 62 |