تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 477 |
تعداد مقالات | 4,073 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,296,412 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,347,919 |
پاسخ ابن سینا به دو پرسش بنیادی در باره گستره معرفتهای بشری | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 بهمن 1402 | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/ap.2024.244615.1627 | ||
نویسنده | ||
محمد ذبیحی* | ||
عضو هیات علمی گروه فلسفه دانشگاه قم | ||
چکیده | ||
ابن سینا که تحقیقات گسترده وی درباره انسان از جهات زیستی وبیولوژیکی و ساحتهای وجودی وبطور ویژه نفس انسانی در دنیای اسلام اگر ادعا نشود بی نظیر،بیقین کم نظیر است،تعقل کلیات را برترین مراتب ادراک وعالی ترین مرتبه نفس انسانی می داندادراک کلیات که کلید ورود به دریای بیکران علوم وحقایق است، گستره آن ازجهت محدود یا نامحدود بودن وهمچنین این که میزان شناخت انسان ازمصادیق وکنه اشیاء تا چه اندازه است ،ابهامات ومجادلات دراز دامنی را بین فیلسوفان برانگیخته است. با توجه به اهمیت ونقش کارکردی آگاهی ها در عرصه های مختلف زندگی ،پژوهش پیش روکوشیده است برای دوپرسش یک :دامنه معرفتهای بشری تا کجا است ؟دو:آیا نقش تعاریف حدی تنها تمایز بین اشیاء است یا انسان راتوانای بر شناخت تمام ذاتیات می نماید؟، پاسخی بایسته از منظر ابن سینا ارائه نماید،برای رسیدن به داوری علمی دو گروه از عبارات ابن سینا ارائه وضمن ارزیابی وتحلیل با سود جستن از عمومات فلسفی که معرفتهای بشری را محدود نمی شمارند وبهرمندی از مبانی فلسفی ابن سینا بویژه مبنای وی درپیوند نفس وبدن وتأکید برتوانائی توسعه ظرفیتهای وجودی این نتیجه گرفته شده است که انسان درسیر افقی کمالی مرز بسته ی ندارد . چنانچه خرده گرفته شود که در باره ادراک کلیات ومسأله مورد پژوهش افزون بر متون کهن فلسفی ، رسائل ومقالات بسیاری نوشته شده است ،پاسخ این است آنچه این پژوهش را متمایز ازتحقیقات پیشین می سازد،تبیین ظرفیتها ی وجودی انسان است که در پرتو به فعلیت رسیدن آنها پنجره های نوی پیرامون گستره معرفت بر روی انسان می گشاید ونادرستی این پندار راکه پنداشته اند، گفتارهای ابن سینا در باره حدود معرفتهای بشری با هم سازگاری نداردآشکار می سازد. | ||
کلیدواژهها | ||
ابن سینا؛ نفس؛ ادراک کلیات؛ محدود؛ نامحدود؛ حدود وتعاریف | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Two fundamental questions about the scope of human knowledge from Ibn Sina | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Zabihi | ||
Member of the Faculty of Philosophy, Qom University | ||
چکیده [English] | ||
Ibn Sina, whose extensive research on humans from biological and biological aspects and existential fields, and especially the human soul, is unique in the Islamic world, considers universal reasoning to be the highest level of perception and the highest order of the human soul. Due to its limited or unlimited nature, as well as the level of human knowledge of examples and objects, it has provoked long-term ambiguities and debates among philosophers. Considering the importance and functional role of awareness in different fields of life, this research has attempted to answer two questions: 1: How far is the scope of human knowledge? must provide an answer from Avicenna's point of view, in order to reach a scientific judgment of two groups of Avicenna's statements, and at the same time, evaluate and analyze with benefit the philosophical generalities that do not limit human knowledge, and be aware of Avicenna's philosophical foundations, especially his basis on the connection between the soul and the body. Emphasizing the ability to develop existential capacities, it has been concluded that man does not have a closed border in the horizontal path of perfection. If it is pointed out that many more than ancient philosophical texts, treatises and articles have been written about the perception of generalities and the subject of research, the answer is that what makes this research different from previous researches is the explanation of the human existential capacities that are actualized in the light of They open new windows about the scope of human knowledge and reveal the truth of this idea that Ibn Sina's statements about the limits of human knowledge are not compatible with each other | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ibn Sina, soul, perception of universals, limited, unlimited, limits and definitions | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 15 |