تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 477 |
تعداد مقالات | 4,073 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,296,739 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,348,130 |
تبیین چیستی و شاخصههای لذت و الم انسانی بر مبنای تعریف ابنسینا در اشارات | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/ap.2024.245330.1650 | ||
نویسندگان | ||
محمد آزادی* 1؛ علیرضا اعرافی2 | ||
1دکترای فلسفه و کلام اسلامی از دانشگاه تهران و طلبه حوزه علمیه | ||
2مدیر حوزه های علمیه ایران | ||
چکیده | ||
اندیشمندان گوناگون برای تبیین معنای لذت و الم، تعاریف گوناگونی ارائه دادهاند. در تحقیق حاضر با روش تحلیلی و مقایسهای بررسی میشود که از میان برای از مشهورترین تعاریف ارائهشده در تاریخ فلسفه اسلامی، کدام تعریف، اتقان و جامعیت و مانعیت بیشتری دارد؟ بنابر دیدگاه برگزیده، تعریف ابنسینا در کتاب اشارات و تنبیهات، نسبت به سایر تعاریف ارائهشده برای این مفاهیم، دقت، جامعیت و مانعیت بیشتری دارد. البته این تعریف بر مقدمات لذت تمرکز دارد و لذت را به عنوان مصداقی از ادراک و نیل معرفی مینماید؛ اما بنابر دیدگاه صحیح، لذت، کیف نفسانی متمایز از ادراک و علم است؛ به بیان دقیقتر، لذت عبارت است از: «انبساط او بهجة او سرورٌ او فرحٌ حاصل عن الادراک و نیل لوصول ما هو عند المدرک ملائم و کمال و خیر من حیث هو کذلک و لا شاغلَ و لا مضادَ للمدرک». بنابر قیودی که در تعریف مذکور بیان شده، لذت، کیفی نفسانی، متمایز از ادراک، اختیاری، نسبی و برخاسته از نیازهای انسان است. در صورتی شخص به لذت دست مییابد که قدرت درک امر ایجادکننده لذت را داشته باشد و آن را برای خود خیر و کمال ببیند. همچنین میان مراتب گوناگون لذتهای نفسانی میتواند تزاحم وجود داشته باشد و برای رفع این تزاحم باید نظام اولویتبندی منطقی و جامعی ارائه شود. | ||
کلیدواژهها | ||
لذت؛ الم؛ ادراک؛ نیل؛ سرور؛ ابنسینا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Explaining the nature and characteristics of human pleasure and pain based on Avicenna's definition in Asharat | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Azadi1؛ Alireza Aarafi2 | ||
1PhD in Islamic philosophy and theology from Tehran University and student of Hawzaw | ||
2Manager of Iranians Hawzaw | ||
چکیده [English] | ||
Different thinkers have provided different definitions to explain the meaning of pleasure and pain. In the present research, it is investigated by analytical and comparative method that among the most famous definitions presented in the history of Islamic philosophy, which definition has more mastery, comprehensiveness and hindrance? According to the chosen point of view, Ibn Sina's definition in the book of Alishaaraat va altanbihaat is more accurate, comprehensive and restrictive than other definitions presented for these concepts. Of course, this definition focuses on the antecedent causes of pleasure and introduces pleasure as an example of perception and access; But according to the correct view, pleasure is a mental quality distinct from perception and knowledge; To put it more precisely, pleasure is: " Excitement or happiness or joy resulting from perception and attainment of what is appropriate to the perceiver and Perfect and good insofar as it is such and there is no preoccupation or contradiction to what is perceived”. According to the limitations stated in the definition, pleasure is a mental quality, different from perception, volitional, relative and arising from human needs. If a person achieves pleasure, he has the power to understand the thing that creates pleasure and sees it as good and perfect for himself. Also, there can be conflict between different levels of mental pleasures, and to resolve this conflict, a logical and comprehensive prioritization system should be provided. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Pleasure, pain, perception, access, happiness, Ibn Sina | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 14 |