تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 477 |
تعداد مقالات | 4,073 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,299,054 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,349,437 |
معناداری اسامی خداوند از منظر نصیرالدین طوسی و فاضل مقداد (با ابتنا بر دیدگاه ابنسینا دربارۀ معانی صفات واجب الوجود) | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/ap.2024.245673.1655 | ||
نویسندگان | ||
زینب بوستانی* 1؛ حسن عباسی2؛ محمدعلی عباسیان چالشتری3 | ||
1ندارم | ||
2هیبت علمی دانشگاه پیام نور | ||
3استاد گروه فلسفه دانشگاه پیام نور تهران | ||
چکیده | ||
نصیرالدین طوسی پایهگذار جریان «خردورزی فلسفی» در مدرسه کلامی حلّه محسوب میشود. صفت بارز این جریان فکری، توجّه جدّی به مباحث «امور عامّه» است که آثار آن در مسائل خاص الهیاتی نیز دیده میشود. پژوهش پیش رو عهدهدار تبیین مسئلۀ معناداری اسامی خداوند در برخی آثار نصیرالدین طوسی و فاضل مقداد است که به پیروی از دیدگاه ابنسینا، با رویکرد تنزیهی تشریح شده است. ابنسینا بر پایۀ قاعدهای معرفتشناختی، قائل به ترادف مفهومی صفات ذاتی خداوند گردید. او برای پاسخ به اشکال مقدّری ناظر به معانی متفاوت صفات خداوند در گزارههای الهیاتی، طرحی سهگانه مشتمل بر سلب، اضافه یا ترکیبی از آن دو ارائه داد. نصیرالدین طوسی که ظاهراً از طریق التحصیل بهمنیار، با طرح مزبور آشنایی یافت، بدون ذکر نامی از ابنسینا، آن را در الفصول النصیریة به کار گرفت. البتّه طوسی به جای عنوان «معانی صفات»، بحث خود را بر پایۀ تقسیمات «اسامی خداوند» سامان داد؛ بدین لحاظ اللّه به عنوان «اسم ذات» به تنهایی، در دستهای جداگانهای قرار گرفت و طرح پیشین ابنسینا با ادبیات کلامیـ فلسفی طوسی، به طرحی چهارگانه ارتقا یافت. بعدها فاضل مقداد در الانوار الجلالیة، با ادبیات سادهتری آن طرح را تشریح و برخی ابهامات آن را مرتفع کرد. حاصل سخن آنکه اسامی خداوند دلالت بر تحقّق مبادی صفات در ذات احدی ندارد و از اینرو اطلاق اسامی متعدّد بر خداوند با بساطت ذات، سازگار است. | ||
کلیدواژهها | ||
"؛ ؛"؛ الهیات تنزیهی "؛ ؛فاضل مقداد"؛ ،"؛ ؛خواجه نصیر طوسی" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The meaning of God's names from the point of view of Khwaja Nasiruddin Tusi and Fazel Moqdad | ||
نویسندگان [English] | ||
Zynab Bostani1؛ Hasan Sbasi2؛ Mohamad ali Abaseyanchaleshtari3 | ||
1No | ||
2Ni | ||
3Teacher university parameters nor tehran | ||
چکیده [English] | ||
انواع ترجمه ترجمه نوشتار فارسی آلبانیایی نوشتار مبدأ انواع ترجمه ترجمه نوشتار فارسی - شناسایی شد فارسی نوشتار مبدأ نصیرالدین طوسی پایهگذار جریان «خردورزی فلسفی» در مدرسه کلامی حلّه محسوب میشود. صفت بارز این جریان فکری، توجّه جدّی به مباحث «امور عامّه» است که آثار آن در مسائل خاص الهیاتی نیز دیده میشود. پژوهش پیش رو عهدهدار تبیین مسئلۀ معناداری اسامی خداوند در برخی آثار نصیرالدین طوسی و فاضل مقداد است که به پیروی از دیدگاه ابنسینا، با رویکرد تنزیهی تشریح شده است. ابنسینا بر پایۀ قاعدهای معرفتشناختی، قائل به ترادف مفهومی صفات ذاتی خداوند گردید. او برای پاسخ به اشکال مقدّری ناظر به معانی متفاوت صفات خداوند در گزارههای الهیاتی، طرحی سهگانه مشتمل بر سلب، اضافه یا ترکیبی از آن دو ارائه داد. نصیرالدین طوسی که ظاهراً از طریق التحصیل بهمنیار، با طرح مزبور آشنایی یافت، بدون ذکر نامی از ابنسینا، آن را در الفصول النصیریة به کار گرفت. البتّه طوسی به جای عنوان «معانی صفات»، بحث خود را بر پایۀ تقسیمات «اسامی خداوند» سامان داد؛ بدین لحاظ اللّه به عنوان «اسم ذات» به تنهایی، در دستهای جداگانهای قرار گرفت و طرح پیشین ابنسینا با ادبیات کلامیـ فلسفی طوسی، به طرحی چهارگانه ارتقا یافت. بعدها فاضل مقداد در الانوار الجلالیة، با ادبیات سادهتری آن طرح را تشریح و برخی ابهامات آن را مرتفع کرد. حاصل سخن آنکه اسامی خداوند دلالت بر تحقّق مبادی صفات در ذات احدی ندارد و از اینرو اطلاق اسامی متعدّد بر خداوند با بساطت ذات، سازگار است ۱٬۲۲۳ / ۵٬۰۰۰ نتایج ترجمه نتیجه ترجمه نصیرالدین طوسی پایهگذار جریان «خردورزی فلسفی» در مدرسه کلامی حلّه محسوب میشود. صفت بارز این جریان فکری، توجّه جدّی به مباحث «امور عامّه» خداوند در گزارههای الهیاتی، طرحی سهگانه مشتمل بر سلب، اضافه یا ترکیبی از آن را مرتفع | ||
کلیدواژهها [English] | ||
", ؛", elahyat tanzihi", ؛fazed meghdad", ،", ؛،khaje nasir" | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5 |