تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 477 |
تعداد مقالات | 4,073 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,299,104 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,349,482 |
استعارههای مفهومی علم حضوری در فلسفه سینوی | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/ap.2024.245302.1648 | ||
نویسندگان | ||
سید محمد کاظم علوی* 1؛ فاطمه مبارکی2؛ محمدرضا ارشادی نیا3 | ||
1هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری | ||
2دانشجوی دکترای فلسفه و کلام اسلامی ،دانشگاه آزاد اسلامی،سبزوار، ایران | ||
3عضوهیئت علمی/ دانشگاه حکیم سبزواری | ||
چکیده | ||
بر اساس آخرین نظریات در حوزه معناشناسی شناختی، بشر به صورت آگاهانه یا ناخودآگاه، برای ساده سازی مفاهیم پیچیده ذهنی از استعاره مفهومی استفاده می کند. فیلسوفان از جمله کسانی هستند که برای قابل فهم ساختن مفاهیم انتزاعی فلسفی، از استعاره های مفهومی بسیار بهره برده اند.در پژوهش حاضر قصد داریم به کارگیری استعاره های مفهومی برای تبیین علم حضوری در را در اندیشه ابن سینا بررسی کنیم ابنسینا از این استعارهها برای مفهومسازی و ساده سازی علم حضوری بهره برده است. او معقتد است که ادراک حضوری زمانی حاصل میشود که معلوم نزد عالِم یعنی نفس حضور یابد اما در عین حال این حضور را تنها شرط لازم برای حصول معرفت نمیداند و معتقد است که باید فرآیند مشاهده و اشراق نیز فراهم باشد تا حضور به کسب علم منتهی شود. از این رو استعارههای « علم حضوری دیدن است» و «علم حضوری اشراق است» با توجه به برداشت هایی که از سخنان وی می شود به دست می آیند که در استعاره دیدن، سه عنصر یعنی بیننده و شیء دیده شده و نسبت میان آنهاحائز اهمیت است و در استعاره «علم حضوری به مثابه اشراق» هم با دو عنصر تابنده و شیء مستنیر مواجه هستیم. این مقاله باروش توصیفی و تحلیلی میکوشد به بررسی استعاره های مفهومی به کار رفته در علم حضوری در فلسفه سینوی با روش کاملا اکتشافی و در نتیجه به دور از هر گونه فرضیه سازی بپردازد. | ||
کلیدواژهها | ||
ابنسینا؛ استعاره مفهومی؛ علم حضوری؛ مشاهده؛ اشراق | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Conceptual Metaphors of Knowledge by Presence in Avicenian Philosophy | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyed Mohammad Kazem Alavi1؛ Fatemeh Mobaraki2؛ Mohammadreza Ershadinia3 | ||
1Hakim Sabzevari University | ||
2PhD student of Islamic Philosophy and Theology, Islamic Azad University, Sobzvar, Iran. | ||
3عضوهیئت علمی/ دانشگاه حکیم سبزواری | ||
چکیده [English] | ||
بر اساس آخرین نظریات در حوزه معناشناسی شناختی، بشر به صورت آگاهانه یا ناخودآگاه، برای ساده سازی مفاهیم پیچیده ذهنی از استعاره مفهومی استفاده می کند. فیلسوفان از جمله کسانی هستند که برای قابل فهم ساختن مفاهیم انتزاعی فلسفی، از استعاره های مفهومی بسیار بهره برده اند.در پژوهش حاضر قصد داریم به کارگیری استعاره های مفهومی برای تبیین علم حضوری در را در اندیشه ابن سینا بررسی کنیم ابنسینا از این استعارهها برای مفهومسازی و ساده سازی علم حضوری بهره برده است. او معقتد است که ادراک حضوری زمانی حاصل میشود که معلوم نزد عالِم یعنی نفس حضور یابد اما در عین حال این حضور را تنها شرط لازم برای حصول معرفت نمیداند و معتقد است که باید فرآیند مشاهده و اشراق نیز فراهم باشد تا حضور به کسب علم منتهی شود. از این رو استعارههای « علم حضوری دیدن است» و «علم حضوری اشراق است» با توجه به برداشت هایی که از سخنان وی می شود به دست می آیند که در استعاره دیدن، سه عنصر یعنی بیننده و شیء دیده شده و نسبت میان آنهاحائز اهمیت است و در استعاره «علم حضوری به مثابه اشراق» هم با دو عنصر تابنده و شیء مستنیر مواجه هستیم. این مقاله باروش توصیفی و تحلیلی میکوشد به بررسی استعاره های مفهومی به کار رفته در علم حضوری در فلسفه سینوی با روش کاملا اکتشافی و در نتیجه به دور از هر گونه فرضیه سازی بپردازد. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ibn Sina, knowledge by presence, view, Illumination, conceptual metaphor | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 13 |