تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 477 |
تعداد مقالات | 4,073 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,299,132 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,349,500 |
نسبت فلسفه و فقه در طبقه بندی علوم از دیدگاه فارابی و ابن سینا | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/ap.2024.245815.1661 | ||
نویسنده | ||
طاهره کمالی زاده* | ||
اسنادیار | ||
چکیده | ||
طبقهبندی علوم از مباحث بنیادی در علمشناسی و معرفتشناسی محسوب میشود و در تعیین جایگاه، نقش و کارکرد هر یک از شاخههای علم تأثیرگذار است. .با نظر به اهمّیّت بنیادی حکمت و شریعت بهعنوان دو اصل محوری در نزد حکمای مسلمان، طبقهبندی علوم در برخی موارد بر اساس این دو امر تدوین و ترسیم شده است. مسأله پژوهش: معیار و محور در رویکرد فارابی و ابن سینا در نسبت بین فلسفه و فقه یا حکمت و شریعت است و بر این اساس مبانی و لوازم و نتایج آن در هر یک از دو نظام فلسفه فارابی و سینوی را بررسی نموده است. روش: توصیفی و تحلیلی. یافتهها: هر دو فیلسوف با اعتقاد به سازگاری و تلائم فلسفه و دین به فراخور هم به شریعت و هم به فلسفه توجه و اهتمام داشتهاند.اما با معیار و ملاک متفاوت. فارابی با رویکرد اصالت فلسفی و با مبانی سهگانه جهانشناختی، معرفتشناختی و اخلاقی، فقه و کلام را در ذیل حکمت عملی و مادون حکمت نظری قرار میدهد و ابن سینا با رویکرد اصالت دین و با مبنای الهیاتی، صناعت شارعه را به عنوان یک علم مستقل در ذیل حکمت عملی و بالاتر از علوم انسانی با منشأ الهی قرار میدهد و آن را به عنوان یک علم مستقل در کنار علم مدنی و نه منشعب از آن قرار میدهد. و به این ترتیب به علوم دینی با هویتی مستقل از فلسفه اصالت و اعتبار میبخشد و بهنحوی شرایط جایگزینی شریعت را به جای حکمت عملی در جریان فلسفۀ اسلامی فراهم میسازد. و زمینه را برای دو علم اصول دین(کلام) و فروع دین(فقه) مهیا میگرداند. بنابراین به نظر میرسد، ابنسینا تحقق فلسفه در جامعه اسلامی عصرخویش را در اسلامیسازی فلسفه و اعتبار و اصالت علوم دینی میبیند؛ لذادغدغۀ بومیسازی بیشتر و قویتری نسبت به فارابی داشته و در صدد بهروزرسانی فلسفه پیشینیان بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
"؛ فارابی"؛ ابن سینا"؛ ،"؛ طبقه بندی علوم"؛ فلسفه"؛ ، "؛ فقه"؛ ، ، "؛ حکمت و شریعت" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The ratio of philosophy and jurisprudence in the classification of sciences from the point of view of Al-Farabi and Ibn Sina (another reading of the ratio of wisdom and Sharia) | ||
نویسندگان [English] | ||
Tahereh Kamalizadeh | ||
-- | ||
چکیده [English] | ||
The classification of sciences is one of the fundamental topics in scientology and epistemology and is influential in determining the position, role and function of each branch of science. Considering the fundamental importance of wisdom and Sharia as two central principles in the eyes of Muslim scholars, the classification of sciences in some cases has been compiled and drawn based on these two things. The question of the research: the criterion and axis in Farabi and Ibn Sina's approach is the relationship between philosophy and jurisprudence or wisdom and Sharia, and based on this, he has examined the foundations, accessories and results in each of the two systems of philosophy of Farabi and Sinavi. Method: descriptive and analytical. Findings: Both philosophers, believing in the compatibility and compatibility of philosophy and religion, paid attention and attention to both Sharia and philosophy, but with different criteria. Al-Farabi, with the approach of philosophical authenticity, places jurisprudence and theology under practical wisdom and below theoretical wisdom, and Ibn Sina, with the approach of the authenticity of religion and with theological basis, considers the craft of Shariah as an independent science in It places below practical wisdom with divine origin and places it as an independent science next to civil science and not branched from it. And in this way, it gives originality and credibility to the religious sciences with an identity independent of philosophy, and somehow provides the conditions for the replacement of Sharia instead of practical wisdom in the course of Islamic philosophy. And it prepares the ground for the two sciences of the principles of theology and branches of jurisprudence. Therefore, it seems that Ibn Sina sees the realization of philosophy in the Islamic society of his time in the Islamization of philosophy and the validity and authenticity of religious sciences; | ||
کلیدواژهها [English] | ||
", Ibn Sina", Classification of Sciences", Philosophy", , ", Jurisprudence", , , ", Wisdom and Sharia" | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 19 |