تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 477 |
تعداد مقالات | 4,073 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,297,868 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,348,911 |
شناسایی و تبیین مؤلفه های موانع تربیت عقلانی از منظر ابن سینا | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/ap.2024.245797.1660 | ||
نویسندگان | ||
زهرا محمدی خشوئی* 1؛ رضا علی نوروزی2؛ فروغ السادات رحیم پور3 | ||
1گروه علوم تربیت دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان - ایران | ||
2استادیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان- ایران | ||
3دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان-ایران | ||
چکیده | ||
هدف مقاله حاضر، شناسایی و تبیین مؤلفه های موانع تربیت عقلانی از منظر ابن سینا و ارائه راهکارهای تربیتی در مواجهه با آنها برای بهره گیری در نظام تعلیم و تربیت است. روش مورد استفاده در این پژوهش روش کیفی است که به شیوۀ تحلیل داده ها از مدل کلایزی بهره گرفته شده است. جامعه تحلیل، مجموعه کتاب ها، شرح ها و مقالات نگاشته شده پیرامون نظرات ایشان است. یافته ها حاکی از آن است که وی معتقد است تربیت عقلانی به معنای ایجاد پرورش قوه عقلانی و راه رسیدن به قرب الهی است و با شناخت موانع و عبور از آنها می توان عقل متربی را بالنده کرد. یافته های مقاله در بخش موانع در سه محور شناختی ، نگرشی و مهارتی شناسایی شد. در محور شناختی مؤلفه های «وهم ، ستیزه جویی با حقیقت، اختلال در حواس، طغیان های نفسانی” در محور نگرشی مولفه های «عدم تمایز بین خوبی ها و بدی ها( فضائل و رذائل) ، خشم، عدم خلوص نیت، وابستگی به امور دنیوی و در محور عملی مؤلفه های « سرکشی در برابر فرامین الهی، ، تحریکات شیطانی، افزون خواهی(حرص) و شهوت رانی” قرار گرفت و به همراه شرح هر مؤلفه به تبیین راهکارهای تربیتی نوین در مواجهه با موانع تربیت عقلانی پرداخته شد | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژه ها: تربیت عقلانی؛ موانع؛ شناختی؛ نگرشی؛ عملی؛ ابن سینا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying and explaining the components of obstacles to rational education on Ibn Sina's point of view | ||
نویسندگان [English] | ||
zahra mohammadi khoshoei1؛ reza ali nowrozi2؛ Forough Al Sadat rahimpoor3 | ||
1Department of Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Isfahan - Iran | ||
2Assistant Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Isfahan, Iran | ||
3Faculty of Literature and Human Sciences, University of Isfahan-Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this article is to identify and explain the components of the obstacles to rational education from Ibn Sina's point of view and to provide educational solutions to deal with them for use in the education system. The method used in this research is a qualitative method that uses the Claysey model as a method of data analysis. The community of analysis is a collection of books, descriptions and articles written around his opinions. The findings indicate that he believes that intellectual education means the cultivation of the intellectual faculty and the way to reach God's proximity, and by knowing the obstacles and overcoming them, the intellect of the educator can be raised. The findings of the article were identified in the obstacles section in three cognitive, attitudinal and skill axes. In the cognitive axis, the components of "illusion, conflict with the truth, disorder of the senses, emotional outbursts" in the attitudinal axis of the components of "lack of distinction between good and bad (virtues and vices), anger, lack of purity of intention, dependence on affairs" The mundane and practical components of "rebellion against God's commandments, satanic provocations, greed and lust" were placed, and along with the description of each component, new educational strategies were explained in the face of obstacles to rational education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: intellectual education, obstacles, cognitive, attitudinal, practical, Ibn Sina | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 28 |