تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 477 |
تعداد مقالات | 4,073 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,298,904 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,349,335 |
شناسایی مولفههای اثرگذار معماری بر تربیت کودک، مبتنی بر رویکرد اسلامی: فضاهای آموزشی پیش دبستان | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 اردیبهشت 1403 | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/esi.2024.244960.1651 | ||
نویسندگان | ||
سمانه امامی کوپائی* 1؛ مهسا آقاجان2 | ||
1استادیار گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت اباد | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، واحد دولت آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
تأثیرپذیری کودک از محیط کالبدی پیرامونش، مؤید جایگاه و نقش معماری در تربیت کودک است. این در حالی است که پژوهشهای اندکی درباره نقش و قابلیت محیطهای فیزیکی در شکلدهی به رفتارها و کنشهای کودک صورت گرفته است. پژوهش حاضر بنای آن را دارد تا مبتنی بر پژوهشهای صورت گرفته درباره آموزههای تربیتی متون دینی مسلمانان، تبیینی از مؤلفههای کالبدی و راهکارهای مؤثر معماری بر تربیت و پرورش کودکان ارایه دهد. پژوهش از منظر نوع دادهها کیفی است و دادهها به دو روش کتابخانهای و میدانی جمع آوری شدهاند. در این راستا در گام نخست مولفههای تربیتی کودک، که محیط کالبدی قابلیت پاسخگویی به آنها را دارد، از طریق تحلیل محتوای کیفی مطالعات صورت گرفته، استخراج شدند. بررسی صورت گرفته نشان داد که محبت و مهرورزی، تکریم کودک و دادن عزت نفس به او، بازی با کودک و تنوع فعالیتها، آزادی کودکان، تعامل و نشاط اجتماعی، نظم و انضباط فکری، تفکر عقلانی و پرسشگری، الگوگیری و آشنایی با احکام دین از شاخصهای تربیتی متون دینی است. در گام دوم در جهت تکمیل و لحاظ کارآمدی مؤلفههای استخراجی، مصاحبه نیم ساختاریافته با مربیان پنج پیش دبستانی در اصفهان انجام شد. مربیان به صورت هدفمند انتخاب شدند و مصاحبهها تا اشباع نظری ادامه یافت. در نهایت در راستای انطباق نتایج با نظر کودکان، از آنها خواسته شد تا فضای آموزشی مطلوب خود را نقاشی کنند. یافتههای پژوهش ضمن تأیید نقش مهم محیط کالبدی در پاسخگویی به این مؤلفه-های تربیتی، نهایتاً نشان داد که توجه به مولفههایی محیطی همچون آرامش و امنیت روانی، تنوع و جذابیت فضایی، ارتباط با طبیعت، انعطافپذیری، تعاملات گروهی و گاه بازی، در فضای معماری، می-تواند قابلیت محیط را در جهت تربیت کودک ارتقا دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت؛ کودک؛ فضای معماری؛ مطالعات اسلامی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Recognizing the Effective Components of Architecture on Child Education, Based on the Islamic approach: Preschool Educational Spaces | ||
نویسندگان [English] | ||
samaneh emami koupaei1؛ mahsa aghajan2 | ||
1Assistant Professor, Department of Architecture, Dolatabad branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran | ||
2Master's student in architecture, Dolatabad branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The effect of the surrounding physical environment on the child, confirms the place and role of architecture in child education. This is despite the fact that little research has been done on the role and capabilities of physical environments in shaping children's behaviors and actions. The present research is based on the studies conducted on educational teachings of Muslim religious texts, to provide an explanation of physical components and effective solutions of architecture on children's education. The type of research data is qualitative, and the data has been collected in both library and field methods. In this regard, in the first step, the child's educational components, which the physical environment can respond to, were extracted through the qualitative content analysis of the studies. The investigation showed that love and affection, respect for children and self-esteem, play and variety of activities, children's freedom, interaction and social vitality, intellectual discipline, rational thinking and questioning, role modeling and knowing of religious rules are among the educational indicators of religious texts. In the second step, semi-structured interviews were conducted with the teachers of five kindergartens in Isfahan, in order to complete and consider the efficiency of the extracted components. Teachers were selected purposefully and the interviews continued until theoretical persuasion. Finally, in order to match the results with the children's opinion, they were asked to paint their ideal kindergarten. The findings of the research confirmed the importance of the role of the physical environment in responding to these educational components. In addition, it showed that paying attention to environmental components such as comfort and psychological security, spatial diversity and attractiveness, connection with nature, flexibility, group interactions and play, in the architectural space, can improve the educational ability of the environment for the child. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
education, child, architectural space, Islamic studies | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9 |