
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 540 |
تعداد مقالات | 4,678 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,234,997 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,869,220 |
شناسایی استراتژی های احیا بر اساس سطوح بلوغ دیجیتال در شرکت های کوچک و متوسط | ||
اندیشه مدیریت راهبردی | ||
مقاله 4، دوره 18، شماره 1 - شماره پیاپی 39، فروردین 1403، صفحه 103-136 اصل مقاله (726.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/smt.2025.246992.3600 | ||
نویسندگان | ||
محبوبه رضایی1؛ معصومه حسین زاده شهری* 2 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار، دانشگاه الزهرا ، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
دیجیتالیسازی تحولات گوناگونی را در محصولات و خدمات شرکتها به وجود میآورد و باعث تغییر در چشمانداز سازمانهای صنعتی میشود و منافع اقتصادی فراوانی را برای سازمان به دنبال دارد؛ از طرفی شرکتهایی را که نتوانند با این مسیر همراه شوند دچار بحران و افول میکند. هدف این پژوهش شناسایی استراتژیهای احیا بر اساس سطح بلوغ دیجیتال شرکتهایکوچک و متوسط است. ابتدا با استفاده از پرسشنامه استاندارد ارسال شده برای شرکتهای کوچک و متوسط مستقر در پارکهای علم و فناوری شهرتهران سطح بلوغ دیجیتالی این شرکتها مشخص شد، از 40 شرکتی که به این پرسشنامه پاسخ دادند، 5 شرکت در سطح 1، 22 شرکت در سطح 2، 12 شرکت در سطح 3 و 1 شرکت در سطح 4 بلوغ دیجیتالی قرارداشت. با توجه به تعداد شرکتهای سطح ۲ و ۳، مصاحبهها با روش هدفمند در دسترس از میان این شرکتها انتخاب شدند و با 11 نفر از مدیران ارشد این شرکتها مصاحبه انجام شد و سپس با استفاده از روش تحلیل مضمون دادههای استخراج شده از مصاحبهها، از طریق نرم افزار انویوو 10 کدگذاری شدند و در نهایت برای شرکتهای سطح 2 بلوغ دیجیتال، استراتژی کاهش، تغییر سبک مدیریت، ایجاد سیستم بازخورد مؤثر، تمرکز بر سیستم فروش، استفاده از مدل کسب و کار پلتفرمی، استراتژی تنوع محصول همگون، نوآوری محصول، نوآوری بازاریابی و تمرکز بر دیجیتال مارکتینگ و در شرکتهای سطح 3 بلوغ دیجیتال، ایجاد تجربه مثبت برای مشتریان، استراتژی تنوع محصول ناهمگون، دیجیتالیسازی فرآیندها، تحول در سیستم آموزشی، نوآوری بازاریابی و تمرکز بر دیجیتال مارکتینگ به عنوان استراتژیهای احیا شناسایی شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
استراتژیهای احیا؛ دیجیتالی شدن؛ سطوح بلوغ دیجیتال؛ شرکتهای کوچک و متوسط؛ افول | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identification of turnaround strategies based on digital maturity levels in small and medium enterprises | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahboubeh Rezaei1؛ Masoumeh Hosseinzadeh shahri2 | ||
1Graduated with a Master's degree in Business Administration, Alzahra University, Tehran, Iran. | ||
2Associate Professor, Department of Management, Faculty of Social and Economic Sciences, Alzahra University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Digitalization creates various changes in the products and services of companies and causes a change in the landscape of industrial organizations and brings many economic benefits for the organization; On the other hand, companies that cannot follow this path will experience crisis and decline. The purpose of this research is to identify turnaround strategies based on the level of digital maturity of small and medium companies. First, using a standard questionnaire sent to small and medium-sized companies based in Tehran science and technology parks, the level of digital maturity of these companies was determined, out of 40 companies that responded to this questionnaire, 5 companies were at level 1, 22 companies were at level 2, 12 companies were at level 3 and 1 company at level 4 of digital maturity. According to the number of level 2 and 3 companies, the interviews were selected from among these companies with a targeted method, and interviews were conducted with 11 senior managers of these companies, and then using thematic analysis method of the data extracted from the interviews. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Turnaround Strategies, ِ, Digital Maturity Levels, Small and Medium Enterprises | ||
مراجع | ||
رحمانسرشت، حسین؛ حساس یگانه، یحیی؛ فلاح شمس، میرفیض و ایراندوست، منصور (1392). راهبردهای احیا و عملکرد تجاری در شرایط رکود اقتصادی. مطالعات مدیریت راهبردی. 4 (15 ). 15-35.
فیروزان سرنقی، توحید ؛ طهماسبی، داریوش و عابدینی، علی (1399). تحلیل نقش قابلیتهای مدیریتی و عملیاتی استراتژی دیجیتال و فرهنگ دیجیتال بر بهرهوری. فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی. 11 (44). 59-77.
Adisa, T. A., Abdulraheem, I., & Mordi, C. (2014). The Characteristics and Challenges of Small Businesses in Africa: an Exploratory Study of Nigerian Small Business Owners. Petroleum-Gas University of Ploiesti Bulletin, Technical Series. 66 (4).1-14.
Aslanova, I. V., & Kulichkina, A. I. (2020). Digital maturity: Definition and model. In 2nd International Scientific and Practical Conference “Modern Management Trends and the Digital Economy: from Regional Development to Global Economic Growth”(MTDE 2020) (pp. 443-449). Atlantis Press..
Bai, T., & Wang, J. (2021). How digitalization affects the effectiveness of turnaround actions for firms in decline. Long Range Planning.102140.
Barbero, J. L., Di Pietro, F., & Chiang, C. (2017). A rush of blood to the head: Temporal dimensions of retrenchment, environment and turnaround performance. Long Range Planning. 50 (6). 862-879.
Barker III, V. L., & Duhaime, I. M. (1997). Strategic change in the turnaround process: Theory and empirical evidence. Strategic Management Journal. 18 (1). 13-38.
Barker III, V. L., Luger, J., Schmitt, A., & Xin, K. R. (2022). Corporate decline and turnarounds in times of digitalization. Long Range Planning. 57 (1), 102211.
Berghaus, S., & Back, A. (2016). Stages in digital business transformation: Results of an empirical maturity study.1-18.
Blatz, F., Bulander, R., & Dietel, M. (2018, June). Maturity model of digitization for SMEs. In 2018 IEEE International Conference on Engineering, Technology and Innovation (ICE/ITMC) (pp. 1-9). IEEE.
Cater, J., & Schwab, A. (2008). Turnaround strategies in established small family firms. Family business review. 21 (1). 31-50.
Clarke, V., & Braun, V. (2017). Thematic analysis. The journal of positive psychology. 12 (3). 297-298.
Firozan Sarnaghi, Tohid; Tahmasbi, Dariush; and Abedini, Ali. (2019). Analyzing the role of managerial and operational capabilities of digital strategy and digital culture on productivity. Strategic Management Studies Quarterly. 11 (44). 59-77. [in persion]
Fischer, M., Imgrund, F., Janiesch, C., & Winkelmann, A. (2020). Strategy archetypes for digital transformation: Defining meta objectives using business process management. Information & Management. 57 (5). 103262.
Gill, M., & VanBoskirk, S. (2016). The digital maturity model 4.0. Benchmarks: digital transformation playbook. 1-15.
Grover, B., & Damle, M. (2020). Comparison of select digital maturity models for digital transformation dynamics. PalArch's Journal of Archaeology of Egypt/Egyptology. 17 (6). 4836-4856.
Hatten, T. S. (2012). Small Business Management Entrepreneurship and Beyond. FIF TH EDITI ON: South-Western Cengage Learning.
Hosseinzadeh Shahri, M., & Nematollahi Sarvestani, M. (2020). Business model innovation as a turnaround strategy. Journal of Strategy and Management. 13 (2). 241-253.
Jeyasingh, B. B. F. (2023). Factors Determining Turnaround Strategies for Declining, Large, High-tech organizations. Journal of Business and Management Studies. 5 (5). 180-197.
Keskġn, H., Ġentürk, C., Sungur, O., & Kġrġġ, H. M. (2010). The importance of SMEs in developing economies. Paper presented at the 2nd international symposium on sustainable development.183-192.
Kilimis, P., Zou, W., Lehmann, M., & Berger, U. (2019). A survey on digitalization for SMEs in Brandenburg, Germany. IFAC-PapersOnLine. 52 (13). 2140-2145.
Lee, E. L., Barrett, M., Prince, K., & Oborn, E. (2022). Developing your digital maturity for competitive advantage: from models to practices in enabling digital transformation. 1-26
Marcysiak, A., & Pleskacz, Ż. (2021). Determinants of digitization in SMEs. Entrepreneurship and Sustainability Issues. 9 (1). 300.
McKinley, W., Latham, S., & Braun, M. (2014). Organizational decline and innovation: Turnarounds and downward spirals. Academy of management review. 39 (1). 88-110.
Mugge, P., Abbu, H., Michaelis, T. L., Kwiatkowski, A., & Gudergan, G. (2020). Patterns of digitization: A practical guide to digital transformation. Research-Technology Management. 63 (2). 27-35.
Nadkarni, S., & Prügl, R. (2021). Digital transformation: a review, synthesis and opportunities for future research. Management Review Quarterly. 71. 233-341.
Nambisan, S., Lyytinen, K., & Yoo, Y. (2020). Digital innovation: towards a transdisciplinary perspective. In Handbook of digital innovation (pp. 2-12). Edward Elgar Publishing.
Prodi, E., Tassinari, M., Ferrannini, A., & Rubini, L. (2022). Industry 4.0 policy from a sociotechnical perspective: The case of German competence centres. Technological Forecasting and Social Change. 175. 121341.
Radicic, D., & Petković, S. (2023). Impact of digitalization on technological innovations in small and medium-sized enterprises (SMEs). Technological Forecasting and Social Change. 191. 122474.
Rahman Seresht, H., Hasas Yeganeh, Y., Fallah Shams, M., and Irandoost, M. (2013). Recovery strategies and business performance in economic recession. Strategic Management Studies. 4 (15). 15-35. [in persion]
Rivera-Prieto, J. C., Santana, M., & López-Cabrales, Á. (2025). Turnaround and human resource strategies during the COVID-19 crisis. BRQ Business Research Quarterly. 28 (1). 37-58.
Santana, M., Valle, R., & Galan, J.-L. (2017). Turnaround strategies for companies in crisis: Watch out the causes of decline before firing people. BRQ Business Research Quarterly. 20 (3). 206-211.
Schallmo, D. R., Lang, K., Hasler, D., Ehmig-Klassen, K., & Williams, C. A. (2021). An approach for a digital maturity model for SMEs based on their requirements. In Digitalization: Approaches, case studies, and tools for strategy, transformation and implementation (pp. 87-101): Springer.
Schmitt, A., & Raisch, S. (2013). Corporate turnarounds: The duality of retrenchment and recovery. Journal of Management Studies. 50 (7). 1216-1244.
Scuotto, V., Nicotra, M., Del Giudice, M., Krueger, N., & Gregori, G. L) . 2021) A microfoundational perspective on SMEs’ growth in the digital transformation era. Journal of Business Research. 129. 382-392.
Solberg, E., Traavik, L. E., & Wong, S. I. (2020). Digital mindsets: Recognizing and leveraging individual beliefs for digital transformation. California management review. 62 (4). 105-124.
Stich, V., Gudergan, G., & Zeller, V. (2018). Need and solution to transform the manufacturing industry in the age of Industry 4.0–a capability maturity index approach. In Collaborative Networks of Cognitive Systems: 19th IFIP WG 5.5 Working Conference on Virtual Enterprises, PRO-VE 2018, Cardiff, UK, September 17-19, 2018, Proceedings 19 (pp. 33-42). Springer International Publishing.
Sudarsanam, S., & Lai, J. (2001). Corporate financial distress and turnaround strategies: An empirical analysis. British Journal of Management. 12 (3). 183-199.
Sulaiman, S., Ghani, E. K., & Ismail, A. M. (2019). Critical Success Strategies on Business Turnaround: A Case Study in a Telco Company. Academy of Management Journal. 64 (1).1-12.
Suleiman, Z., Shaikholla, S., Dikhanbayeva, D., Shehab, E., & Turkyilmaz, A. (2022). Industry 4.0: Clustering of concepts and characteristics. Cogent Engineering. 9 (1). 1-24.
Teece, D. J. (2010). Business models, business strategy and innovation. Long Range Planning. 43 (2-3). 172-194.
Telukdarie, A., Dube, T., Matjuta, P., & Philbin, S. (2023). The opportunities and challenges of digitalization for SME's. Procedia Computer Science. 217. 689-698.
Venkat, A., Miklós, D., & Nicolaus, H. (2017). Competing in a world of sectors without borders. McKinsey Quarterly. 54 (3). 1-14.
Volberda, H. W., Khanagha, S., Baden-Fuller, C., Mihalache, O. R., & Birkinshaw, J. (2021). Strategizing in a digital world: Overcoming cognitive barriers, reconfiguring routines and introducing new organizational forms. Long Range Planning. 54 (5). 102110.
Williams, C., Schallmo, D., Lang, K., & Boardman, L. (2019). Digital maturity models for small and medium-sized enterprises: a systematic literature review. In ISPIM conference proceedings (pp. 1-15). The International Society for Professional Innovation Management (ISPIM). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 390 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 16 |