تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,388 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,220,590 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,215,328 |
تبیین پدیدارنگاری فلسفه تربیتی عبادت (نماز) از دیدگاه معلمان و اولیای دانشآموزان | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 3، دوره 5، شماره 8، خرداد 1396، صفحه 59-79 اصل مقاله (5.95 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2017.63646 | ||
نویسندگان | ||
اکبر صالحی* 1؛ شهربانو حسنی2 | ||
1استادیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی (نویسنده مسئول) | ||
2دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، پردیس بینالملل دانشگاه خوارزمی | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف تبیین پدیدارنگاریفلسفه تربیتی عبادت از دیدگاه معلمان و اولیای دانشآموزان مدارس ابتدایی در استان البرز و به روش پدیدارشناسی است. برای این پژوهش 17 نفر از معلمان و 15 نفر از اولیای دانشآموزان دوره ابتدایی بهصورت هدفمند انتخاب شدند تا در این پژوهش شرکت کنند. در این مطالعه برای گردآوری دادهها از مصاحبه (عمیق و نیمهساختاریافته) استفاده شد. تمام مصاحبهها پس از توضیح اهداف پژوهش به مصاحبهشوندگان و کسب مجوز از ایشان، ضبط و پیادهسازی شد. میانگین مدت هر مصاحبه حدود 55 دقیقه بود. در این پژوهش 5 پرسش اصلی برای مصاحبه در رابطه با هدف طراحی، و متناسب با پاسخ شرکتکنندگان پرسشهای بعدی جهت تعمیق اطلاعات مطرح شد. برای تحلیل دادهها از رویکرد توصیفی ـ تحلیلی با استفاده از کدگذاری در دو سطح باز و محوری استفاده شد. یافتهها نشان داد که عبادت در بعد فردی کارکردهایی شامل افزایش اعتماد به نفس، معنایابی در زندگی، سعادتمندی و تعالی انسان و در بعد عاطفی شامل احساس لذت و افزایش آرامش دارد؛ در بعد جامعهشناختی نیز دربرگیردنده ارتقای ارزشهای اخلاقی و کاهش جرائم اجتماعی است، همچنین در بعد خانوادگی، پایداری شخصیت و کاهش مشکلات خانوادگی از جمله کارکردهای تربیتی عبادت به شمار میرود. | ||
کلیدواژهها | ||
فلسفه تربیتی عبادت؛ معلمان؛ اولیا؛ پدیدارنگاری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Phenomenogeraphical Philosophy of Education Worship (Preying) from the Perspective of Elementary School Teachers and Parent’s Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Akbar Salehi1؛ Shahrbanoo Hasani2 | ||
1Associate professor of Training and Educational Philosophy department, Kharazmi University | ||
2PhD in curriculum Studies, Kharazmi University | ||
چکیده [English] | ||
This study aims to explain the phenomenogeraphical philosophy of education of worship was conducted from the perspective of elementary school teachers and students' parents. This study was a qualitative research, and participants in this project were 17 teachers from elementary schools and 15 parents of elementary school in Alborz province who were chosen purposively. In this study, the researcher with regard to the purpose of the research, kind and nature of research questions has used interview (deep interview and semi-structured interviews). All interviews after the stated objectives of the study participants were recorded and transcribed immediately to provide feedback for the next interview and quality of data saturation. The average duration of each interview with participants was about 55 minutes. To analysis the data, descriptive and analytical approach using both open and axial coding was used. In this study five main questions about the purpose of the interview were developed and several sub- questions during the interview to deepen the information were raised. The first question began with a general question. “What is educational philosophy of worship from your point of view?” And the next questions were raised proportional to response of participants. Addition to the encodings, the review was also used by experts and specialists. The results indicated that educational philosophy of worship from point of participants view in a continuum fear of God, do homework, is that do the heavenly reward, that is same closeness to God؛ and worship from the perspective of interviewees has the individual sociological, emotional and familial functions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
educational philosophy of worship, teachers, Parents, phenomenography | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 503 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 560 |