تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,388 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,220,140 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,215,030 |
اثربخشی آموزش مهارتهای مثبتاندیشی مبتنی بر رویکرد اسلامی بر بلوغ عاطفی و شکیبایی دختران نوجوان | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 4، دوره 5، شماره 8، خرداد 1396، صفحه 81-97 اصل مقاله (4.45 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2017.63912 | ||
نویسندگان | ||
منصوره حاج حسینی* 1؛ فاطمه جعفری2؛ مریم محمدی3 | ||
1استادیار گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشگاه تهران | ||
2کارشناس ارشد مشاور خانواده، دانشگاه تهران | ||
3کارشناس ارشد مشاور مدرسه، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف شناسایی اثربخشی آموزش مهارتهای مثبتاندیشی مبتنی بر رویکرد اسلامی بر بلوغ عاطفی و شکیبایی به روش نیمهآزمایشی، پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه گواه انجام پذیرفت. جامعه آماری دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوره اول شهرستان ساوه از یک دبیرستان در دسترس برگزیده شده است، و نمونهای شامل 30 نفر از نمرات پایینتر از میانگین در اجرای پیشآزمون به تصادف در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش هشت جلسه تحت آموزش مهارتهای مثبتاندیشی با رویکرد اسلامی قرار گرفت. هر دو گروه پیش و پس از اجرای متغیر مستقل به واسطه مقیاس بلوغ عاطفی و پرسشنامه شکیبایی سنجیده شدند. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شد. یافتهها نشان داد بین دو گروه در میزان شکیبایی، نداشتن ثبات عاطفی و بازگشت تفاوتی معنیدار وجود دارد؛ بنابراین آموزش گروهی مهارتهای مثبتاندیشی سبب کاهش دو مؤلفه عدم بلوغ عاطفی یعنی بیثباتی عاطفی، بازگشت عاطفی و همچنین افزایش شکیبایی شده است. نتایج بیانگر اثربخشی آموزش مهارتهای مثبتاندیشی مبتنی بر رویکرد اسلامی در افزایش شکیبایی و بلوغ عاطفی است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش گروهی؛ مهارتهای مثبتاندیشی مبتنی بر رویکرد اسلامی؛ بلوغ عاطفی و شکیبایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Group Training of Positive Thinking Skills Based on Islamic Approach on Emotional Maturity and Patience on Adolescent Girls | ||
نویسندگان [English] | ||
mansureh hajhosseini1؛ Fateme Jafari2؛ Maryam Mohammadi3 | ||
چکیده [English] | ||
The present research seeks to study the effectiveness of group training on positive thinking skillsbased on Islamic approach on the teenage girls’ emotional maturity and Patience. The study was based on semi-experimental design with pretest-posttest and control group. The study population included all female students’ of Saveh in 2015-2016 academic years. Two low schools were chosen based on availability sampling. Thirty students of these high schools who gained low scores in Emotional Maturity Scales were assigned randomly to two experimental and control groups (each includes 15 students). Data were collected applying the Emotional Maturity Scale of Shivdan Singh Bhargava (1990). Following the research design, first both groups attended the pretest, then the experimental group received 8 sessions of group training of positive thinking skills based on Islamic approach and finally both groups took part in the posttest. The gathered data were analyzed using T-test and covariance analysis. The outcomes illustrated the effectiveness of group training on positive thinking skills with Islamic approach on the teenage girls’ emotional maturity on two subscales of emotional stability and emotional return. The results illustrated that group training the positive thinking skills based on Islamic approach can be used by the school consultants as an effective method to improve emotional maturity and Patience. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
group training, Positive thinking skills, Islamic approach, Emotional maturity, patience | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 529 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 660 |