تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,389 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,220,710 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,215,354 |
بررسی «معنای زندگی» براساس دیدگاه انسانشناختی علامه جعفری و اصول تربیتی ناظر بر آن | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 2، دوره 5، شماره 8، خرداد 1396، صفحه 35-58 اصل مقاله (7.14 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2017.63949 | ||
نویسندگان | ||
جواد مداحی* 1؛ محمدرضا شرفی جم2؛ خسرو باقری نوعپرست3 | ||
1مدرس دانشگاه فرهنگیان | ||
2دانشیار گروه مبانی فلسفی اجتماعی آموزش پرورش دانشگاه تهران | ||
3استاد گروه مبانی فلسفی اجتماعی آموزش پرورش دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
این پژوهش درصدد بررسی معنای زندگی و مبانی انسانشناختی در دیدگاه جعفری است تابتواند اصول تربیت و مبانی آن را از نظریه حیات معقول ایشان استخراج کند. این پژوهش رویکرد توصیفیـ تحلیلی دارد و از روشهای استنتاج عملی و تحلیل استعلایی استفاده شده است. یافتهها بیانگر این است که جعفری با تأکید بر رویکرد دینی، زندگی معنادار را در چارچوب نظریه حیات معقول ترسیم میکند. ایشان دو عنصر بنیادین عقل و وجدان را در تصعید حیات تکاملی دخیل میداند که انسان را تحت تعالیم پیامبران الهی از مرحله ناخودساخته به خودساخته و درنهایت به خداساختگی نائل میکند. ایشان میان معنا و هدف زندگی قائل به ترادف و نظریه او در باب معنای زندگی منطبق بر نظریه هدف الهی است که براساس آن زندگی به آن اندازه که به تحقق هدف الهی از خلقت آدمی، که همانا قرار گرفتن در جاذبه ربوبی است، مدد رساند، معنادار خواهد بود و این معناداری در سایه خروج از حیات طبیعى محض و ورود به حیات معقول تحقق مىیابد. در نهایت اصول به دست آمده در این پژوهش عبارت از تصعید احساسات، تصعید آزادی رو به اختیار، برتری کردار بر گفتار، پرورش وجدان، تلازم تعقل با تهذیب و مسئولیتپذیری است. | ||
کلیدواژهها | ||
انسانشناسی؛ معنای زندگی؛ اصول تربیت؛ حیات معقول؛ علامه جعفری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Investigation into the Anthropological Viewpoints of Allameh Jafari on "Meaning of Life" and Educational Principles | ||
نویسندگان [English] | ||
javad maddahi1؛ Mohammad Reza Sharafi2؛ Khosro Bagheri-Noparast3 | ||
چکیده [English] | ||
This paper tries to investigate the anthropological foundation of Jafari on the meaning of life and then some educational and basic principles taken from his viewpoints, will be discussed. The present study is descriptive – analytical approach, and the practical deduction and analytical transcendental methods have been used. The findings indicate that Jafari emphasizing on the religious approach, tries to trace it within the framework of reasonable life. He thinks that two basic elements of wisdom and conscience are very important in the elevation of life perfection of man that under the guidance of prophets' training, changes the man from the non self-made level into self-made and finally to God-made's. He knows the meaning of life and the purpose of life are synonyms and His viewpoints on the meaning of life are based on the theory of God's goal which means life will be meaningful to the extent that it will fulfill the God's goal in creation of man that is to be within the God's attraction. This is significant shift from "pure natural life" to "reasonable life" will be meaningful. The principles that are discussed here are as follows: elevation feelings, elevation of voluntary freedom, and superiority of deed over speech, training of conscience, reasoning along with refinement and accepting responsibility. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Anthropology, Meaning of life, educational principles, reasonable life, Allameh Jafari | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,000 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,286 |