تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,389 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,223,416 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,216,252 |
ظرفیت های برنامه درسی در مواجهه با تعلیم آموزه های دینی با الهام از رویکرد زیبایی شناسی | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 1، دوره 7، شماره 12، فروردین 1398، صفحه 5-24 اصل مقاله (816.15 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2019.74765 | ||
نویسندگان | ||
داود طهماسب زاده شیخلار* 1؛ جمیله علم الهدی2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تبیین جایگاه مغفول رویکرد زیباییشناسی در برنامه درسی است. توضیح اینکه تربیت از خصلتهای انسانی بهشمار میرود. همچنین براساس تعالیم اسلامی، فطرت انسان دارای اقتضائاتی برای تربیت کردن است که یکی از آنها زیباییجویی و زیباییطلبی است. خداوند برای تربیت انسان به زیباییجویی وی اشاره کرده و زبان کتاب هدایت خود را متناسب با آن انتخاب کرده است. ازآنجاکه هدف و رسالت اصلی قرآن نیز هدایت بشریت به مسیر حقیقی و خداشناسی است و نظام آموزشی و برنامه درسی نیز هدفی جز تعلیم و تربیت فراگیران ندارد، بنابراین برنامه درسی نیز میتواند از زبان اعجازآمیز قرآن که همان زیباییشناختی است، استفاده کرده و موفقیت کسب کند. برای همین این مقاله درصدد تبیین جایگاه مغفول رویکرد زیباییشناسی در برنامه درسی، توصیف نگاه زیباییشناسانه، زبان اعجازآمیز و موفق اسلام و قرآن به تعلیم و تربیت و الهام از تجربه قرآن و تجویز آن به برنامه درسی بهروش تحلیلی - استنتاجی است. براساس نتایج این پژوهش، تربیت زیباییشناختی در حال حاضر برای نظام آموزشی ما فراتر از حد ضرورت و بهعنوان یک رویکرد مکمل و حتی جایگزین رویکرد فعلی مطرح است. تعالیم اسلامی ازطریق تربیت زیباییشناسی بهتر میتواند فضای لازم را برای حضور در برنامه درسی پیدا کند. شایان ذکر است که تربیت زیباییشناسی دارای ویژگیها و پیامدهای خاص در برنامه درسی است که از آن جمله میتوان به توجه به ادراک عمیق و تخیل فراگیران، تجسم ذهنی و خیالی، مدیریت هیجانات، ایجاد شور و نشاط و... اشاره کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی؛ تعالیم دینی؛ زیبایی شناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Curriculum capacities in the face of teaching religious instruction use of aesthetic approach | ||
نویسندگان [English] | ||
davoud tahmasebzadeh sheikhlar1؛ jamileh alamolhoda2 | ||
1university of tabriz | ||
2Associate Professor Training and Educational Philosophy, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Education is a human element. According to Islamic teachings, human nature has the necessities for education, one of which is aesthetic and aesthetic. God commands his aesthetic to educate man and chooses the language of his guidance book appropriately. Since the main purpose of the Qur'an is to guide humanity to the true path and theology, and the educational system and curriculum have no purpose other than the education of the learners, so the curriculum can also be used in the miraculous language of the Quran, which is the same aesthetic. And achieve success. This article attempts to explain the neglected position of the aesthetic approach in the curriculum describes the aesthetic look, the mysterious and successful language of Islam and the Qur'an to educate and inspire the experience of the Quran and prescribe it to the syllabus in an analytical-deductive way. According to the results of this study, aesthetic education is now beyond the reach of our educational system and as a complementary and even alternative approach to the current approach. Islamic teachings through aesthetic education can better capture the space required to attend the curriculum. Aesthetic education has special features and implications in the curriculum, such as attention to deep understanding and imagination of learners, mental and imaginary visualization, emotional management, vitality and so on. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
curriculum, religious education, aesthetics | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 299 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 290 |