تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,389 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,223,499 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,216,278 |
اهداف، اصول و روشهای تربیت عاطفه «غم و شادی» از منظر صحیفه علویّه | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 2، دوره 7، شماره 12، فروردین 1398، صفحه 25-43 اصل مقاله (577.3 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2019.74779 | ||
نویسندگان | ||
سیدحمیدرضا علوی1؛ مراد یاری دهنوی2؛ حمیده قطبی نژاد* 3 | ||
1استاد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران. | ||
2استادیار فلسفه تعلیم و تربیت بخش علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی اهداف، اصول و روشهای تربیت عاطفه «غم و شادی» انسان برمبنای شادیپذیری و غمپذیری آدمی در صحیفه علویه است. بدین منظور براساس رویکرد کیفی، از روشهای پژوهش استنتاجی و تحلیل زبانی و مفهومی استفاده شده است. ازاینرو براساس مبنای مفروض، مناجاتهای امام علی (ع) در صحیفه علویه انتخاب و مورد پژوهش قرار گرفتهاند. براساس نتایج پژوهش میتوان گفت متربی باید با تکیه بر اصولی چون شناسایی شادیهای ممدوح و چگونگی راه یافتن به آنها، شناخت غمهای مذموم و راههای رهایی از آنها و همچنین شناخت غمهای ممدوح و ایجاد آنها در قلب خویشتن، در تربیت عاطفه «غم و شادی» وجود خود بکوشد. همچنین باید با روشهایی مانند خشنود کردن خداوند، پیامبر (ص) و خاندان وی، از آنها توسل جوید و در جهت شاد کردن انسانها و درنهایت ایجاد شادی برای آخرت خویش اقدام کند. ضمن اینکه با شیوه شکرگذاری و ذکر اسماء الهی طی مسیر کرده و به واسطه نعمتهای خاص الهی همچون ایمان و اسلام به کسب شادی بپردازد. متربی همچنین باید غمهای دنیایی، گناهان و پیروی از هوای نفس را از عوامل غمهای مذموم بداند و با روشهایی ازجمله پناه بردن به خداوند، دعا کردن، ذکرورزی، ملامت نفس پس از ارتکاب گناه و مرگاندیشی، قلب خویش را برای وجود غمهای مقدس آماده سازد تا بهاینترتیب به اهداف تربیت این عاطفه ـ یعنی رسیدن به مقام قرب الهی، پیوستن به هدایتیافتگان و سعادت لقاءالله ـ نایل شود. | ||
کلیدواژهها | ||
صحیفه علویه؛ تربیت عاطفی؛ غم؛ شادی؛ اصل؛ روش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Goals, Principles and Methods of Emotional "Sadness and happiness" in the Sahifa Alawiyah | ||
نویسندگان [English] | ||
hamidreza Alavi1؛ morad Yari Dehnavi2؛ hamideh ghotbinejad3 | ||
1shahid bahonar univercity | ||
2shahid bahonar univercity | ||
3Shahid Bahonar University of Kerman. Faculty of Education | ||
چکیده [English] | ||
چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی اهداف، اصول و روشهای تربیت عاطفه «غم و شادی» انسان بر اساس مبنای شادیپذیری وغمپذیری آدمی در صحیفه علویّه بوده است. بدین منظور براساس رویکرد کیفی، از روشهای پژوهش استنتاجی و تحلیل زبانی و مفهومی استفاده شده است. از این رو، بر اساس مبنای مفروض، مناجاتهای امام علی (ع) در صحیفه علویّه انتخاب و مورد پژوهش قرار گرفته-اند. براساس نتایج پژوهش میتوان گفت متربی باید با تکیه بر اصولی چون شناسایی شادیهای ممدوح و چگونگی راه یافتن به آن، شناخت غمهای مذموم و علل و رهایی از آن، شناخت و ایجاد غمهای ممدوح در قلب خویشتن، در تربیت عاطفه «غم و شادی» وجود خود بکوشد و با روشهایی مانند خوشنود نمودن خداوند، پیامبر(ص) و خاندان وی توسل جوید و در جهت شاد نمودن انسانها و شادی برای آخرت خویش اقدام نماید و با شیوه شکرگذاری و ذکر اسماء الهی طی مسیر نماید و به کسب شادی به واسطه نعمتهای خاص الهی چون ایمان و اسلام بپردازد. همچنین غمهای دنیایی، گناهان و پیروی از هوای نفس را از عوامل غمهای مذموم بداند و با روشهایی از جمله پناه بردن به خداوند، دعا، ذکرورزی و ملامت نفس پس از ارتکاب گناه و مرگ اندیشی، قلب خویش را برای وجود غمهای مقدس آماده سازد تا به اهداف تربیت این عاطفه یعنی رسیدن به مقام قرب الهی، پیوستن به هدایت یافتگان و سعادت لقاء الله نائل آید. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Sahifa Alawiyah, Emotional Education, Sadness, happiness, principl | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 334 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 431 |