تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 504 |
تعداد مقالات | 4,361 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,056,927 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,058,532 |
الگوی تربیتی تمامساحتی در دعای عرفه و اصول تربیتی مرتبط با آن | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 آذر 1403 | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/esi.2024.246671.1809 | ||
نویسندگان | ||
مهدیه کشانی1؛ اباذر کافی موسوی* 2 | ||
1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
تربیت تمامساحتی، مفهومی است که با مراجعه به منابع نظری و سیره بزرگان و اهلبیت(علیهمالسلام) و الگوگیری از نظریات ایشان بهخوبی روشن میگردد. هدف پژوهش حاضر، تبیین الگوی تربیتی تمامساحتی در دعای عرفه و استنباط اصول تربیتی مرتبط با آن میباشد. برای دستیابی به این منظور و به دلیل چندوجهی بودن مقاله حاضر، روش پژوهش، ترکیبی از مراحل پدیدارشناسی توصیفی در مرحله رجوع به دعای عرفه، تحلیل دادهها با روش کلایزی و کدگذاری دادهها به شیوه استراتژی دادهبنیاد با نرمافزار MAXQDA و روش تحلیل محتوای کیفی به شیوه استقرایی در بخش دلالتهای تربیتی در استنباط اصول است. محققان ابتدا خوانشی کامل از مضامین دعای عرفه داشته و سپس دادههای مستخرج را کدگذاری، دستهبندی و گونهشناسی نموده و الگوی نهایی استخراج شده را جهت استنباط اصول تربیتی، مورد استناد قرار دادهاند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که از میان 588 کد باز به دست آمده از دعای عرفه، بیشترین کدها مربوط به ساحت اعتقادی، عبادی، اخلاقی و کمترین کدها مربوط به ساحت زیبایی شناسی-هنری میباشد. در بخش دلالتهای تربیتی، دعای عرفه بهعنوان منظومهی کامل اعتقادی مبین یازده اصل تربیتی بوده که شامل: اصل وحدت ساحتی در توحید، اصل تبیین مقایسهای صفات خالق و مخلوق، اصل شاخص بودن شکرگزاری در عبادت، اصل لزوم توجه به شگفتی خلقت انسان، اصل راهنما بودن خلقت، اصل لزوم دشمنشناسی و تعامل هوشمندانه با دشمن، اصل لزوم عزتمندی، اصل گذر از نادانی به دانایی حقیقی، اصل نعمت بودن فناوری، اصل تربیت نگاه زیبابین و اصل وسعت اقتصادی میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت؛ ساحتهای تربیتی؛ دعای عرفه؛ مصادیق تربیتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Full-scale educational model in Arafa prayer and educational principles related to it | ||
نویسندگان [English] | ||
mahdiyeh keshani1؛ abazar kafimosavi2 | ||
1. Department of Islamic Education, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
2. Department of Islamic Education, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
All-round education is a concept that is clarified by referring to theoretical sources and the lives of elders and Ahl al-Bayt (peace be upon them) and following their ideas. The aim of the current research is to explain the full-scale education in Arafa prayer and to deduce its implications for education. To achieve this purpose and due to the multifaceted nature of this article, the research method is a combination of descriptive phenomenological steps in the reference to Arafa prayer, data analysis with the Claysey method and data coding using the database strategy method with MAXQDA software and the inference method from the basics in the section It has educational implications. The researchers first had a complete reading of the themes of Arafa prayer and then coded, categorized and typified the extracted data and cited the extracted final pattern to infer educational implications. The results of the research indicate that among the 588 open codes obtained from the Arafa prayer, the most codes are related to the religious, religious, and ethical areas, and the least codes are related to the aesthetic-artistic area. In the part of educational implications, Arafa prayer as a complete system of beliefs shows eleven principles of education, which include: the principle of unity of space in monotheism, the principle of comparative explanation of the attributes of the creator and the created, the principle of gratitude in worship, the principle of the need to pay attention to the wonder of human creation, the principle of guidance Being a creation is the principle of the need to know the enemy and interact intelligently with the enemy, the principle of the necessity of respectability, the principle of passing from ignorance to true knowledge, | ||
کلیدواژهها [English] | ||
education, educational areas, Arafa prayer, educational examples | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 46 |