تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 504 |
تعداد مقالات | 4,361 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,056,654 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,058,414 |
تبیین تغییر خطمشیآموزشی با بهرهگیری از نظریه جریانات چندگانه؛ مطالعه موردی قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی | ||
اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت) | ||
مقاله 1، دوره 12، شماره 2 - شماره پیاپی 24، مهر 1397، صفحه 155-182 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/smt.2018.2588 | ||
نویسندگان | ||
حسین سرآبادانی تفرشی* ؛ علیرضا سجادیه | ||
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش تصمیمگیری و خطمشیگذاری عمومی و پژوهشگر مرکز رشد، دانشگاه امام صادق علیهالسلام | ||
چکیده | ||
بدلیل گستردگی عرصه تعلیم و تربیت، هرگونه تغییر و تحول در آموزش و پرروش دارای پیامدهای مستقیم در عرصه اجتماعی است. از این جهت، فهم تغییر مداخلهها و خطمشیهای عمومی در این حوزه از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از خطمشیهای مهم در این عرصه را میتوان قانون «تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی» دانست که با اهداف مختلفی چون مشارکت مردم، رقابت بین مدارس و رفع مشکلات مالی به تصویب رسیده است. هدف پژوهش حاضر تبیین این تغییر خطمشی با استفاده از نظریه جریانات چندگانه کینگدون است. بدین منظور، این مدل بهعنوان یکی از چارچوبهای نظری فرآیند تغییر خطمشی مدنظر بوده و عناصر- جریان مسئله(Problem Stream)، جریان سیاست(Politics Stream) و جریان خطمشی(Policy Stream)- و مفروضات اصلی آن با نگاهی تطبیقی در قانون «تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی» مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. ازاینرو، روش مطالعه موردی(Case Study) بعنوان یکی از رویکردهای تحقیق کیفی، محور پژوهش قرار گرفت و در جمعآوری دادهها از مطالعات کتابخانهای و بررسی اسناد، مصاحبهها و گزارشات مختلف پیرامون این قانون استفاده شده است. نتایج حاصل از این تحلیل نشانگر آن است که همزمانی و تقاطع سه جریان فوق با مصادیقی چون مشکل بودجه و تأمین مالی در سطح آموزش و پرورش(جریان مسئله)، رویکار آمدن دولت جدید، ایدئولوژی بازارمحور و تمایل به خصوصیسازی(جریان سیاست)، ارتقای سطح آموزشی و معیشتی در عرصه تعلیم و تربیت(جریان خطمشی) و با محوریت سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی، بعنوان کارآفرین خطمشی، توانسته است قانون فوق را با اتخاذ راهبردهایی متنوع به تصویب برساند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش و پرورش؛ مدارس غیردولتی؛ خصوصیسازی مدارس؛ جریانات چندگانه؛ تغییر خطمشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Explaining Educational Policy Change Using Kingdon’s Multiple Stream, Law of The Establishment and Operation of Private schools and Educational centers | ||
نویسندگان [English] | ||
Hosein Sarabadani Tafreshi؛ Alireza Sajadieh | ||
Researcher at the Center for Growth and PhD Student in Public Management, majoring in Decision Making and Public Policy,, Imam Sadiq University | ||
چکیده [English] | ||
Because large extent field of education, training and breeding has direct consequences of any change in the social arena. In this respect, understanding of change interventions and public policies in this area is of utmost importance. One of the important policies in this area is the law, "the establishment and operation of private schools and educational centers" that have passed with different purposes such as participation, competition between schools and financial problems. This study aims to explain the policy change by using Kingdon's Multiple Streams. Therefore, this model been cosidered as one of theoretical frameworks of policy change process and the it’s Elements, Problem Stream, Politics Stream and Policy Stream and the main assumptions of a comparative approach to the law "the establishment and operation of private schools and educational centers" have been analyzed. Therefore, this paper we use case study method as a qualitative research approach. For data collection the literature review and a review of documents, interviews and various reports on this law has been used. The results of this analysis indicate that syncronization and the intersection of three streams above with instances such as the budget and finance in the level of education (the problem), the new government, market-oriented ideology and willingness to privatization (the policy), promoting education and livelihood in the field of education (the policy) focusing organization of private school and development of popular participation, as a policy entrepreneur, has managed to pass a law by adopting various strategies | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education, Private Schools, Privatization of Schools, Multiple Streams, policy changes | ||
مراجع | ||
10. خاضعی، فریبا (1389)، «مدارس غیردولتی، نمادی از مشارکت مردمی»، هفتهنامه برنامه، سال هشتم، شماره 370. 11. رستمینسب، عباسعلی (1384)، «مبانی تاریخی خصوصیسازی مدارس و مراکز آموزش عالی در ایران قبل و بعد از اسلام»، نامه علومانسانی، سال پنجم، شماره 12.
13. ناظمی، حامد و دیگران (1395)، اظهارنظر کارشناسی درباره «لایحه تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی» ، مرکز پژوهشهای مجلس، مطالعات حقوقی.
مجموعه اسناد و قوانین 14. معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی (1394)،گزارش سوابق لایحه «تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی»، دوره نهم، سال چهارم. 15. پژوهشکده شورای نگهبان (1395)، اظهارنظر مجمع مشورتی حقوقی در باب لایحه «تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی». 16. قانون تأسیس و اداره مدارس مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، مصوب سال 1387 و 1395، متن لایحه تأسیس و اداره مدارس مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی؛ 1394، سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی. 17. لایحه برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران (1394)، معاونت برنامهریزی و راهبردی ریاست جمهوری. 18. سند تحول بنیادین آموزشوپرورش (1390)، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 678 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 715 |