تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 377 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,673,312 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,044,707 |
تبیین الگوی نقش مدیران آموزشی در فرآیند توسعه فرهنگی: یک نظریه داده بنیاد | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 بهمن 1400 | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/esi.2022.241082.1469 | ||
نویسندگان | ||
زهرا ادیبی ![]() | ||
1گروه علوم تربیتی- دانشگاه امام صادق(ع) پردیس خواهران- تهران- ایران | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) پردیس خواهران | ||
3همکار علمی دانشگاه امام صادق(ع) | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش تبیین نقش و وظایف مدیران آموزشی در فرایند توسعه فرهنگی در ابعاد هویت ملی-دینی، نظم و انسجام اجتماعی، کالاها و خدمات فرهنگی و تعاملات فرهنگی بین المللی است. روش پژوهش کیفی از نوع نظریه داده بنیاد با رویکرد نظام دار استراوس وکوربین است. جامعه آماری در این پژوهش شامل مدیران و صاحبنظرانی است که در زمینه اجرایی شدن فرهنگ تجربه اجرایی یا سابقه پژوهشی داشتند. در این پژوهش از روش نمونه گیری نظری استفاده شد و تا حد اشباع نظری ادامه یافت، و در مجموع از 12 نفر از خبرگان مصاحبه شد. جهت اطمینان از اﻋﺘﺒﺎر یافته ها از معیارهای ﭼﻬﺎرﮔﺎﻧﻪ ﮔﺎﺑﺎ و ﻟﻴﻨﻜﻠﻦ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. یافتههای پژوهش در قالب209 کد باز58، مفهوم اساسی و19 کد محوری و 5 مقوله منتخب در ذیل عنوان عوامل علّی، پدیده پژوهش، عوامل زمینه ای، عومل مداخله گر، راهبردها و پیامدها در قالب یک الگوی پارادایمی طراحی و طبقه بندی شد. یافته ها نشان داد مدیران آموزشی در فرآیند توسعه فرهنگی دو گونه ایفای نقش می کنند؛ یکی در قالب مدیریت فرهنگی و دیگری در قالب رهبری فرهنگی. در جایگاه مدیریت فرهنگی آنان ایفاگر نقشهای اجرایی و نقشهای ساختاری هستند. مدیران آموزشی در جایگاه رهبری فرهنگی نیز ایفاگر نقش های محتوایی هستند. مهم ترین شرایط علّی اثرگذار بر نقش آفرینی مدیران شامل اقدامات تحقق هویت ملی و مصرف کالاهای فرهنگی بود عوامل زمینه ساز و عوامل مداخله گر در دودسته مسائل برون سازمانی و مسائل درون سازمانی شناسایی شد . | ||
کلیدواژهها | ||
نقش مدیرآموزشی؛ توسعه فرهنگی؛ هویت ملی و بومی؛ نظم و انسجام اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Explaining the Pattern of the Role of Educational Managers in the Cultural Development Process: A Data-Based Theory | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Adibi1؛ Akram Goodarzi2؛ khadijeh abolmali3 | ||
1Department of Educational Sciences- Imam sadiq university(p.b.u.h)girl`s collage- Tehran-Iran | ||
2Faculty member of Imam Sadegh (AS) University, | ||
3Research Fellow, Imam Sadegh University | ||
چکیده [English] | ||
1601 / 5000 Translation results The purpose of this study is to explain the role and duties of educational managers in the process of cultural development in the dimensions of national-religious identity, social order and cohesion, cultural goods and services and international cultural interactions. The qualitative research method is data foundation theory with a systematic approach of Strauss and Corbin. The statistical population in this study includes managers and experts who had executive experience or research background in the field of culture implementation. The sampling method started purposefully and continued with the snowball method until reaching the theoretical saturation level, and a total of 12 experts were interviewed. The research findings were designed and classified in the form of 209 open source 58, basic concept and 19 central codes and 5 selected categories under the headings of causal factors, research phenomenon, contextual factors, interfering factors, strategies and consequences in a paradigm model. Findings showed that educational managers play two roles in the process of cultural development; One in the form of cultural management and the other in the form of cultural leadership. In the position of cultural management, they play executive and structural roles. Educational managers in the position of cultural leadership also play content roles. The most important causal conditions affecting the role of managers included measures to achieve national identity and consumption of cultural goods. Underlying and interfering factors were identified in both external and internal issues. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
The role of the director of education, cultural development, national and indigenous identity, social order and cohesion | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 58 |